Ανεξιθρησκία!  

ethnic 118 2Δεν θα ’πρεπε να αναρωτηθεί ο Μακαριώτατος «τι εννοούμε λέγοντας θρησκευτική ουδετερότητα». Η απάντηση προκύπτει από την εκκλησιαστική ιστορία. Η ιδέα κατάγεται ευθέως από την έννοια της ανεξιθρησκίας, που καθιέρωσε με το Διάταγμα των Μεδιολάνων το 313 μ.Χ. ο Ρωμαίος αυτοκράτορας Κωνσταντίνος.

Άλλο θέμα το πώς πολιτεύθηκαν αργότερα οι επίγονοί του βυζαντινοί αυτοκράτορες ανακηρύσσοντας τον χριστιανισμό επίσημη θρησκεία του κράτους, επιλογή άλλων εποχών που μας δυναστεύει ακόμα. Εκείνοι πάντως  δεν αναγνωρίστηκαν ως άγιοι του Χριστιανισμού – άγιος αναγορεύθηκε ο Μέγας Κωνσταντίνος.

Επίσημη θρησκεία σημαίνει πριμοδότηση ενός λατρευτικού δόγματος έναντι των άλλων. Ανεξιθρησκία σημαίνει ανοχή του κράτους έναντι όλων των θρησκειών. Η πριμοδότηση νοθεύει την ανοχή.

Φυσικά, για τον αρχιεπίσκοπο πρωτεύουν άλλα: «Το Βέλγιο θρησκευτικά ουδέτερο, αλλά όλους τους μισθούς των θρησκευτικών λειτουργών τους πληρώνει το κράτος» (σ.σ. σε αντιδιαστολή με τη Γαλλία, όπου οι σχέσεις κράτους-εκκλησίας είναι εχθρικές).  Το πρόβλημά του δεν είναι θεολογικό αλλά δημοσιονομικό, οπότε μπορεί να παρακάμψει  δογματικά ζητήματα εφόσον του δοθούν λύσεις για τη μισθοδοσία και την εκκλησιαστική περιουσία. Ο αρχιεπίσκοπος επιλέγει εδώ να λειτουργήσει  περισσότερο… συνδικαλιστικά παρά ποιμαντικά.

Ας του αναγνωρίσουμε πάντως ότι εμφανίζεται διαλλακτικότερος των προκατόχων του, παραδεχόμενος ότι «είναι ευκαιρία να επανεξετάσουμε και εμείς την πολλή αυστηρότητα και η Πολιτεία την πολλή προχειρότητα».

Δεν πρόκειται μόνο για προχειρότητα, αλλά κυρίως για πολιτικές σκοπιμότητες που έχουν προσφέρει στους ιεράρχες διαπραγματευτικά ατού.

Η εξέλιξη αυτή εκθέτει, ανεξαρτήτως του τελικού αποτελέσματος, την ηγεσία της ΝΔ, που  δεν είναι σε θέση να διακρίνει, όπως ο αρχιεπίσκοπος, ότι στην Ευρώπη του Διαφωτισμού ο διαχωρισμός κράτους-εκκλησίας είναι δεδομένος. Αρνούμενη να μπει στο δίλημμα μεταξύ γερμανικού ή γαλλικού μοντέλου, επέμεινε στο ελληνικό τριτοκοσμικό.

Ίσως ξεγελάστηκε από το γεγονός ότι ο ΣΥΡΙΖΑ διολίσθησε εύκολα από τη σημαία του, τον «διαχωρισμό κράτους-εκκλησίας», στο τρυκ περί «διακριτών ρόλων».

 

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα ΕΘΝΟΣ, 7.11.2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s